Poskusi na živalih so etično in znanstveno neutemeljeni
Veljavnost vsakršnega argumenta, ki si
prizadeva utemeljiti smotrnost poskusov na živalih, je neizogibno časovno
omejena. Traja lahko namreč le do trenutka, ko človek prepozna absurdnost
prepričanja, da je življenje enega bitja mogoče »izboljševati« in »reševati« s
sistematičnim prizadevanjem trpljenja in smrti drugemu bitju, ali do trenutka,
ko trditev o ekskluzivnosti brezpogojne vrednosti življenja, ki naj bi veljala
izključno za človeka, ne pa tudi za ostala čuteča bitja, sooči z v sebi pogosto
zastrto globljo etičnostjo in sočutnostjo.
Da so
zagovornikom poskusov na živalih šteti dnevi, nam v članku z naslovom »Vivisektorji
z Oxforda plavajo proti toku« (»Oxford Vivisectionists are Swimming Against the Tide«) pojasnjuje tudi Marius Maxwell, oxfordski diplomant, nevrokirurg in
eden izmed vodilnih nevroznanstvenikov z dvema desetletjema raziskovalnih
izkušenj. Čeprav je članek v prvi vrsti napisan kot kritičen odgovor na
ugotovitve Weatherallove komisije o znanstveni in etični utemeljenosti poskusov
na nečloveških primatih, Maxwell svojo argumentacijo razvija na primeru vseh
živali in ne le nečloveških primatov. Opirajoč se na izčrpen Perelov pregledni znanstveni članek, s katerim je bila preverjena
veljavnost testiranja zdravil na živalih, ugotavlja, da vivisekcija ne vzdrži
temeljite etične in znanstvene presoje, saj z ozirom na slednjo živali niso
model, ki bi omogočal sklepanje na človeka. »Analiza je
pokazala, da so bili rezultati, pridobljeni z naknadnimi preizkusi na ljudeh,
pravilno napovedani le v treh od šestih kategorij... . Ali z drugimi besedami,
nič boljše, kot če bi metali kovanec.« V metaanalizo je bilo vsega skupaj vključenih kar 228
raziskav na več tisoč preizkusnih živalih, tudi ne-človeških primatih, s
področja kapi, poškodb glave, telesnih krvavitev, neonatalnega respiratornega
distresnega sindroma in osteoporoze. To pa je tudi »le
zadnja v dolgi vrsti raziskav, ki razkrivajo slabo napovedovalno moč poskusov
na živalih v zvezi s človekovo zdravstveno problematiko, v nekaterih primerih s
tako nepredstavljivo nizkimi stopnjami ujemanja, kot je 5%.«
Na podlagi
ugotovljene neučinkovitosti živalskih modelov za napovedovanje rezultatov pri
ljudeh pa postane očitno, da poskusi na živalih niso nesprejemljivi le z vidika
dobrobiti živali, ampak tudi ljudi. Kajti, »končna
posledica takega netočnega znanstvenega raziskovanja na živalih je več deset
tisoč nepotrebnih človeških smrti, dokler sporna zdravila niso dokončno
umaknjena. To se je zgodilo v primeru uporabe steroidov pri poškodbah glave in
hrbtenice, amrinona pri popuščanju srca, hormonskega nadomestnega zdravljenja
in v primeru Vioxx-a – največje svetovne katastrofe, povezane z zdravili, ki je
v letih 2000 - 2004 zahtevala do 140.000 človeških življenj. Preostala
zdravila, katerih škodljivost in neučinkovitost je ugotovljena na ljudeh, ki se
prostovoljno odločijo za sodelovanje v kliničnih preizkusih, pa so opuščena, še
preden pridejo na tržišče.«
Hkrati svoj
davek zahtevajo tudi odobrena in domnevno povsem varna zdravila. »Zdravniki, farmacevti in skupine bolnikov na Nizozemskem zahtevajo
ukrepanje vlade, potem ko je nacionalna študija pokazala, da je hospitalizacij zaradi težav, povezanih
z jemanjem zdravil, dvakrat toliko kot tistih, ki so posledica
nesreč z motornimi vozili.« Zavajanje javnosti glede varnosti na živalih
preizkušenih zdravil je zato mogoče primerjati, pravi Maxwell, z donedavnimi
taktikami tobačne industrije, ko je večdesetletno namerno prikrivanje dejstev o
nevarnosti kajenja povzročilo nešteto smrti.
Omenjena
znanstvena spoznanja izpodbijajo zaključek Weatherallove komisije (poročilo je
dostopno na tej povezavi) o znanstveni
in etični nujnosti poskusov na nečloveških primatih. »Weatherallova komisija je zapisala, da poskusi na živalih, vključno na ne-človeških
primatih, lahko zmanjšajo
˝trajno trpljenje velikega števila ljudi...˝. A sedaj je jasno, da testiranje zdravil na
živalih v resnici ogroža nešteta človeška življenja.« »Vsakdo, ki se potrudi
natančno, iskreno in objektivno proučiti problematiko, spozna, da je znanstvena upravičenost poskusov na nečloveških primatih neutemeljena.«
Na podlagi
povedanega se postavlja vprašanje, zakaj se vivisekcija, navkljub
izsledkom o njeni neveljavnosti, do katerih prihajajo številne znanstvene
raziskave, nadaljuje. Razlogov je več – od finančnih interesov, miselne togosti
in nizke etične občutljivosti vpletenih, pristranskosti medijev, pa vse do nepoznavanja
alternativnih tehnik.
»Tehnike in jezik napredne
tehnologije molekularne genetike, na primer, so v glavnem nerazumljivi tistim,
ki niso izobraženi o njihovi uporabi, in posledično predstavljajo oviro
interdisciplinarnemu znanstvenemu razumevanju,« pojasnjuje Maxwell, ki v tem vidi možno razlago, zakaj
se številni vivisektorji ne zavedajo uporabnih odkritij drugih vidikov
raziskovanja iste bolezni in se prehitro spuščajo v odločno zatrjevanje, da
alternativ ni in jih v bližnji prihodnosti tudi ne bo. Hkrati se mu ne zdi
zanemarljiv naravni človeški odpor, ki se pojavi, ko se od znanstvenikov
pričakuje, da obrnejo hrbet dolgoletnemu prizadevanju in se na novo naučijo
sodobnih znanstvenih protokolov.
Medijska
predstavitev problematike poskusov na živalih je prav tako pogosto sporna.
Pristranskost poročila v korist vivisekciji, podprta s čustveno obarvanimi
prizori hudo bolnih pacientov v dokumentarnem filmu Opice, podgane in jaz (Monkeys, Rats and Me) iz leta 2006 je požela številne kritike znanstvenikov
in družboslovcev, poroča Maxwell, ki so bili osebno zaprepadeni ob spoznanju,
da lahko majhna skupina medijsko pismenih vivisektorjev dobesedno ugrabi javno razpravo in jo usmeri na svoj mlin. Glede na kontroverznost poskusov na živalih, ki so
etično sporni zaradi trpljenja živali in ljudi samih, je takšen pristop,
naslovljen na širšo javnost, ki se je tematika neposredno dotika, zagotovo
neustrezen. Iz strahu pred rekriminacijo s strani univerze in organov
financiranja se večina tovrstnih kritik izgubi v zasebni komunikaciji in nikoli
ne doseže javnosti.
Neredko se
nasprotnikom poskusov na živalih s pomočjo naivnih in pristranskih medijev tudi
očita, da so proti znanosti. To nikakor ne drži, pojasnjuje
Maxwell in se sprašuje, kako lahko raziskovalec, ki izvaja poskuse na živalih,
še vedno trdi, da je sam za znanost,
hkrati pa ignorira obsežno sodobno znanstveno gradivo, ki dokazuje, da so
poskusi na živalih nezanesljiva znanost, ki v končni fazi ogroža človeška
življenja.
»Širša
javnost, katere večina nasprotuje poskusom na živalih, ima pravico poznati
tveganja negativnih reakcij na zdravila, ki so posledica šibkih in zastarelih
raziskovalnih protokolov, ki temeljijo na poskusih na živalih, in ima pravico
do zaščite pred njimi. Če znanstveniki kot skupina ne zmorejo služiti družbi z
ustreznim in transparentnim nadzorom nevarnosti in nedoslednosti svojih
raziskav, bo moral parlament posredovati in vztrajati, da se ovrednotenje vseh
vidikov postopka testiranja varnosti zdravil izvaja temeljito objektivno,« dodaja Maxwell.
Poskusi na živalih so vzrok
nepredstavljivega trpljenja in smrti živali. Mit, da je to trpljenje potrebno
za dobrobit človeka, se po hitrem postopku razblinja. Obsežna in rastoča
dokumentacija dokazuje, da so poskusi na živalih nezanesljiva raziskovalna
metoda, ki ogroža življenje ljudi ter troši sredstva, ki bi se sicer lahko
uporabila za razvoj bolj natančnih, učinkovitih in etičnih metod. Za lastno dobrobit
in za dobrobit živali, ki se pri poskusih sistematično krši v našem imenu, je
naša dolžnost in pravica zahtevati transparentnost delovanja znanosti ter
spodbujanje metod, ki bodo resnično varne in učinkovite, kar poskusi na živalih
jasno niso.
Vir fotografij: Brian Gunn / IAAPEA
Ni komentarjev:
Objavite komentar